128 exposanten verwelkomen enthousiaste bezoekers tijdens Aquarama Trade Fair

Als we de opkomst voor Aquarama Trade Fair als een betrouwbare ‘barometer’ mogen gebruiken, zit de watertechnologiemarkt in België meer dan ooit in de lift. Een recordaantal standhouders en bezoekers zakte op donderdag 25 oktober naar de Brabanthal in Leuven af om er deel te nemen aan ‘de hoogmis van de watertechnologie’, dixit Stijn Verfaillie van Bio-Dynamics. We zagen dan ook heel wat tevreden gezichten die een positieve balans opmaakten van dit druk bijgewoonde eendagsevenement. Er was eveneens ruime interesse voor de organisaties van Tnav-VMx, Vlario en AquaFlanders, de trouwe partners van Aquarama.

Sinds jaar en dag bevindt de stand van CGK zich op hetzelfde, vertrouwde hoekje. Deelnemen aan dit evenement is voor Geert Denutte en co dan ook een absolute must. “Dit is voor ons de relatiebeurs bij uitstek, die volledig naar onze doelgroep is gericht. We nemen regelmatig ook aan andere evenementen deel, zoals Pollutec Lyon en volgend jaar ook aan Aqua Nederland in Gorinchem. Dat laatste doen we om onze actieradius bij onze noorderburen te vergroten. Maar het staat altijd als een paal boven water dat we hier aanwezig moeten zijn. We hernieuwen er de contacten met ons netwerk en halen er ook nog telkens projecten uit, rechtstreeks of onrechtstreeks. Daaraan zie je: de beurs hoeft niet per se gigantisch groot te zijn om interessant te blijven voor de deelnemers en exposanten. Het blijft erop aankomen om de juiste mensen te bereiken. Dat is een missie waar we hier zeker in slagen.”

“Markt groot genoeg voor iedereen”

Net als vorig jaar tekende ook Tom Serru present voor Ikologik. “Dit is wat ze in de volksmond een ons-kent-ons-beurs noemen: je ontmoet hier je klanten en leveranciers, maar ook nieuwe mensen die op termijn een relatie met je bedrijf kunnen opbouwen. Bovendien krijg je ook een goed beeld van waar de andere ondernemingen in deze sector mee bezig zijn. Het maakt niet uit dat er ook concurrenten aanwezig zijn, in principe is de markt groot genoeg voor iedereen. Iedereen vult elkaar op een bepaalde manier aan. Mede dankzij deze organisatie hebben we ook het gevoel dat de markt ons steeds beter kent, terwijl we toch nog een vrij jong bedrijf zijn. Dat is zeker een pluspunt, net als de modulaire stands, waardoor je als kleine onderneming evenveel kansen krijgt als de gevestigde waarden.”

“Hier niet zijn, is geen optie”

Het zijn drukke tijden voor het team van Bio-Dynamics. Desondanks staan zaakvoerder Thomas Van Damme en commercieel directeur Stijn Verfaillie erop om hun bedrijf elk jaar op Aquarama Trade Fair voor te stellen. “Wij zijn een rechtstreekse toeleverancier van talrijke Belgische bedrijven die zich specialiseren in bier, frieten en diepvriesgroenten. Die markten boomen als nooit tevoren”, zegt Stijn Verfaillie. “Bovendien draaien we ook in Frankrijk op volle toeren. Al onze ploegen zijn permanent aan de slag. Hoewel we zeker geen tijd op overschot hebben, willen we hier elk jaar absoluut aanwezig zijn. Dit evenement is de hoogmis van de watertechnologie in België. De receptie na afloop, is minstens even belangrijk als de openingsuren van de beurs zelf: daar plant je de zaadjes van toekomstige projecten.”

Tweede vestiging

Hoewel Erik De Doncker van EDO Pumps de fakkel van zijn bedrijf stilaan doorgeeft aan zoon Adriaan, blijft hij een vertrouwd gezicht op Aquarama Trade Fair. “We hebben hier al elk jaar gestaan en dat zal in de toekomst niet veranderen. Daarnaast beuken we ook steeds nadrukkelijker de poort naar de Franse markt open. De deelname aan Pollutec Lyon, op een gedeelde stand van Flanders Investment & Trade, kadert in die ambitie. Ook wij zien dat de zaken erg goed gaan, al blijft het een uitdaging om technisch geschoolde mensen aan te werven. Door onze expansie openen we straks een kantoor in Lummen, van waaruit we de markt in Limburg en Wallonië zullen bedienen”, aldus Erik De Doncker, die op de beurs onder meer een nieuwe, door Aquafin goedgekeurde vlotter kwam voorstellen.

“Aangename sfeer”

Jean-Paul Jackers van Bowi Pumps draagt het hart op de tong. Lang hoefde hij niet te aarzelen om voor de tweede keer als exposant deel te nemen. “Het is de combinatie van beurs en magazine die het interessant maakt om mee op deze trein te springen. Bovendien is de organisatie af, verloopt alles erg gestructureerd en heerst hier een aangename, losse sfeer. We konden in alle rust onze stand opbouwen. Dat is niet overal zo: andere beursorganisaties halen bij wijze van spreken zelfs het zweepje boven als je door omstandigheden niet tijdig klaar bent geraakt met je stand. Daarnaast worden kleine probleempjes in een handomdraai opgelost, zonder daar moeilijk over te doen. Last but not least ontmoeten we hier zowel concurrenten als klanten, ook daar leren we altijd wel iets van bij.”

“Meer Waalse bezoekers”

Genietend van een broodje kipcurry, zag ook Theo Bollen van Eco-Vision dat het goed was. “We grijpen deze beurs aan om nog eens met onze bestaande relaties te spreken. Dat kan binnen het bestek van één dag en aan gunstige financiële voorwaarden. We zijn een standhouder van het eerste uur, hebben deze organisatie mettertijd zien evolueren. We komen niet naar hier met de ambitie om nieuwe projecten binnen te halen, al mag dat natuurlijk altijd. In vergelijking met vroeger, is het aantal Waalse bezoekers wel gestegen. Gezien wij ook op die markt actief zijn, is dat een positieve evolutie. Met onze orderportefeuille zit het alvast goed: tussen vandaag en maart zijn we actief op zeven werven. De waterzuiveringsmarkt vertegenwoordigt toch 80 procent van ons zakencijfer.”

“Ander publiek bereiken”

Vorig jaar zakte Serge Rottiers van Ankersmid M&C naar de beurs af als bezoeker, dit keer is hij exposant. “Traditiegetrouw nemen we ook deel aan M+R en Laborama, maar het was me vorig jaar opgevallen dat hier niet zoveel aanbieders van meet- en regelapparatuur aanwezig waren. Daarom beschouwen we dit als een mooie kans om een ander publiek te bereiken en het eens over een andere boeg te gooien. We zijn weliswaar al langer actief op de watermarkt, maar waren tot nu toe vooral een partner voor (petro)chemische ondernemingen. Graag willen we onze doelgroep verruimen, daarvoor hebben we onze stand ook aantrekkelijk en dynamisch aangekleed.”

“Aanzet voor eerste contacten”

Bart Stulens is area sales manager bij Saint-Gobain. “Voor ons is dit een ideale gelegenheid om iedereen uit de watertechnologiemarkt te ontmoeten, zodat ze ook kunnen kennismaken met de totaaloplossingen die wij aanbieden. Bovendien tekenen ook alle grote waterbedrijven hier present. Zij hebben allemaal wel een divisie die zich op riolering concentreert. Daarom was dit ook een geschikte gelegenheid om ons nieuw gietijzeren deksel voor te stellen. Deze beurs is een ideale manier om eerste contacten te leggen en mensen iets te laten zien. De uitdieping daarvan is dan voor een volgende fase.”

Door Bart Vancauwenberghe