Aquarama Trade Fair lost verwachtingen in

 

 

 

Met de medewerking van meer dan honderd bedrijven en honderden 'juiste' bezoekers, was de editie 2016 van Aquarama Trade Fair eens te meer een voltreffer. De Brabanthal liep opnieuw aardig vol voor de aan dit vakblad verbonden beurs, die net als de voorbije jaren werd aangevuld met een interessant workshop- en studieprogramma. Organisator Filip Cossement kon dan ook tevreden terugblikken.

 

Aquarama Trade Fair gaat sinds de eerste editie hand in hand met de TNAV-workshop, waar dit jaar ook VMx opnieuw zijn medewerking aan verleende. Duurzaam hergebruik van water, winning van grondstoffen uit waterstromen, efficiëntere systemen, wetgeving en de productie van energie uit waterstromen: al deze thema's kwamen aan bod tijdens de plenaire sessie en twee parallelsessies.

 

Infosessie en studienamiddag
Daarnaast heette AquaFlanders zijn keurders welkom voor een infosessie, waar de laatste nieuwigheden in keuringen aan bod kwamen. Ook niet-keurders waren overigens welkom voor een programma waarin onder meer privéwaterafvoer, aanpassingen aan het digitale keuringsplatform en de verschillen tussen een huishoudelijke en een niet-huishoudelijke keuring aan bod kwamen.

Ook VLARIO deed meer dan een duit in het zakje met een studienamiddag. Infiltratieproeven bij projecten, de renovatie van toegangsputten, bestekken bij doorpersingen en de opmaak van een risicoanalyse met betrekking tot de verplaatste en de te behouden nutsleidingen: stuk voor stuk passeerden ze de revue. Op die manier kregen de aanwezigen een update over de recentste ontwikkelingen in de rioleringswereld.

Beursvloer
Intussen was het zowel in de gangen van de beursvloer als op de tientallen stands aardig druk. Een aangename vaststelling voor Filip Cossement en Katja Wijffels, de drijvende krachten achter de beurs. Zij mogen concluderen dat dit evenement meer dan ooit zijn plaats heeft verdiend op de agenda van elke onderneming die gedreven met watertechnologie bezig is.
Voor Frederic Gevaert van Electro-Flandria was het de eerste keer dat zijn onderneming op dit evenement present was. "Als exposant nemen wij maximaal twee keer per jaar aan een beurs deel. Wij gingen tijdens dit event vooral op zoek naar contacten met producenten van stuurkasten, systeemintegratoren en eindklanten, onder meer om hen kennis te laten maken met onze speciale stekkers voor waterbehandeling. Deelnemen aan een eendagsbeurs past perfect in dat kader."

Ontmoeting staat centraal
Na acht jaar als bezoeker het evenement te hebben bezocht, beleefde Raf Van Os (Van Os-Duracoat) zijn debuut als standhouder op Aquarama Trade Fair. "Het is een goede gelegenheid om mensen te ontmoeten die we nog niet kennen. We mikken daarbij vooral op eindklanten en uitvoerders, bij voorkeur uit Wallonië. Onze producten zijn in Vlaanderen al vrij goed ingeburgerd, maar over de taalgrens zijn ze nog niet zo bekend. Daaraan willen we stelselmatig werken."
Het najaar is voor Bio-Dynamics een vrij drukke periode. "Naast Aquarama zakken we traditiegetrouw ook af naar Pollutec Lyon, de internationale milieubeurs die door onze aanwezigheid op de Franse markt ook een belangrijk evenement is. We waren erg verheugd over de respons op onze deelname aan Aquarama vorig jaar. De periodes voor nieuwjaar en vlak voor de zomer zijn voor ons meestal erg druk, omdat er op die momenten veel contracten worden afgesloten. Dat zal dit jaar niet anders zijn", aldus commercieel directeur Stijn Verfaillie.

Kruisbestuiving
Bij Avecom vinden ze vooral de kruisbestuiving tussen het vakblad en de beurs interessant. "Sowieso levert dit een aantal nuttige contacten op. Je vindt hier bovendien op een beperkte ruimte op één dag het kruim van de Belgische specialisten in watertechnologie, -zuivering en -behandeling. Omdat wij een vrij kleine onderneming zijn, met elf medewerkers, is dit de enige beurs waar wij dit jaar als standhouder aan deelnemen. We hopen om hier vooral klanten uit de industrie te ontmoeten, om hen de meerwaarde van onze oplossingen uit de doeken te doen", aldus productmanager Kim Windey.
Hoewel een beursdeelname zeer interessant is, is het moeilijk te meten wat daar op termijn uit voortvloeit. Danny Janssens en Jan Vercauteren van Kaeser knikken instemmend. "Het voordeel aan deze organisatie is dat het een heel specifieke beurs is, met vergelijkbare stands bij alle exposanten. Je hoeft hier niet bevreesd te zijn dat je stand alleen door 'toeristen' wordt bezocht, integendeel: de kwaliteit van de bezoekers is erg hoog. Bovendien is het evenement betaalbaar voor standhouders en toegankelijk voor iedereen. We leven weliswaar in een tijdperk waarin online heel wat gebeurt, maar het is en blijft een 'people's business'. Mocht dat niet zo zijn, hoefden we geen vertegenwoordigers meer in dienst te nemen. We presenteren tijdens dit evenement niet heel ons assortiment, maar beperken ons tot een toestel dat herkenbaar is voor iedereen uit de sector."
Robby Knaepen van PCA verwachtte sowieso geen grote volkstoeloop. "Wij verzorgen totaalprojecten. Misschien is een beursdeelname voor ons daardoor iets minder interessant dan voor veel andere bedrijven hier, maar aanwezigheid is belangrijk. Gegevens wijzen uit dat een potentiële klant pas aan je onderneming denkt als hij je naam minstens drie keer heeft gehoord. In die optiek is het altijd nuttig om contacten te blijven onderhouden. Hoewel al dan niet meedoen aan een vakbeurs stilaan de allures krijgt van een eeuwig dilemma, bewijst onze stand hier dat we er nog altijd belang aan hechten."
De mensen van Euro-Index beschouwen het evenement als de ideale katalysator om meer naamsbekendheid te genereren in de watermarkt. "Tot nog toe zijn wij onder meer in de HVAC-wereld goed ingeburgerd, maar met systemen voor lekdetectie kunnen we ook een meerwaarde betekenen in de waterwereld. Daar willen we nu sterk op inzetten. Als we de activiteiten van de andere standhouders onder de loep nemen, merken we raakvlakken met elk van hen. Het komt erop aan te kijken wat mogelijk is en intussen ook eindgebruikers met onze producten te laten kennismaken", aldus product- en accountmanager Joren Kooreman.

 


(Door Bart Vancauwenberghe)


  

AQUARAMA VAKBEURS EDITIE 2017: DONDERDAG 26 OKTOBER 2017

Info: FCOmedia - Katja Wijffels - GSM +32 (0)473 86 59 70 - katja.wijffels@fcomedia.be